poniedziałek, 10 lutego 2014

Dlaczego AIP? (Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości)



Długo wahałam się przed założeniem firmy. Rozważałam za i przeciw, miałam wiele wątpliwości. Jednak kiedy w końcu doszłam do wniosku, że chcę spróbować, że jeżeli nie spróbuję będę kiedyś tego żałować, zaczęłam zastanawiać się, jak to wszystko zorganizować. 

Już w tamtym czasie chodziłam na różnego typu szkolenia, jednak nie czułam się na siłach, aby np. prowadzić księgowość mojej firmy. W związku z tym zastanawiając się nad formą prowadzenia działalności musiałam zadać sobie podstawowe pytanie: działalność gospodarcza, czy AIP? Oba rozwiązania miały wady i zalety, ale ostatecznie zdecydowałam się na AIP.  Dlaczego? 



W internecie nie znalazłam zbyt wiele informacji na temat Inkubatorów. Niezależnych informacji, nie związanych w żaden sposób z ich stroną internetową. Pierwszym moim krokiem w zdobywaniu informacji była rozmowa z kolegą ze studiów, który od jakiegoś czasu prowadził firmę w AIP.

Drugim krokiem było pójście na StartUp Mixer. Jest to spotkanie networkingowe, co w wolnym tłumaczeniu oznacza okazję do poznania ludzi, którzy również zdecydowali się na prowadzenie własnej firmy. W czasie spotkania swoje 5 minut na przedstawienie się, mają 3 firmy działające w AIP. Jedna z nich otrzymuje następnie szansę na ubieganie się o tytuł StartUpu roku.

Po części oficjalnej następuje część mniej oficjalna, czyli właśnie networking. Jeśli zastanawiacie się nad firmą w AIP polecam takie spotkanie, można wymienić się wizytówkami (np. znaleźć firmę, która wykona Wam stronę internetową),  porozmawiać, dowiedzieć się czegoś ciekawego o prowadzeniu firmy. Można poznać Dyrektora danego AIP, w którym chciałoby się prowadzić działalność. Zazwyczaj na takich spotkaniach są również przedstawiciele urzędów, które w danym mieście odpowiadają za pomoc firmom, np. rozdają dotacje :)


O firmie, która wykona Wam stronę internetową wspomniałam nie bez powodu. Wszystkie firmy działające w Inkubatorze (na terenie całej Polski), korzystające ze swoich usług nie płacą VATu. Według prawa jesteście jedną firmą, więc VATu nie trzeba odprowadzać. W przypadku strony internetowej lub innej kosztownej usługi 23% to duża różnica. 

Przy okazji chciałabym Wam polecić firmę, która wykonywała stronę internetową mojej firmy. Uważam, że bardzo dobrze trafiłam. Są profesjonalni, terminowi i mają bardzo dobre pomysły. Niedawno „poszli na swoje” i mają już firmę poza inkubatorem. Jeżeli potrzebujecie strony internetowej, zajrzyjcie {tutaj}.

Co ostatecznie przekonało mnie do AIP? Brak ZUSu. Wiem, prozaiczny powód. Bardzo dużym minusem AIP jest konieczność płacenia VATu (Jeśli macie swoją firmę możecie do pewnej kwoty go nie opłacać). Ale pomyślałam, że VAT płaci się z tego, co się zarobi, a ZUS z tego, czego się jeszcze nie ma, więc wybrałam mniejsze zło. 

W następnym poście o AIP napiszę o wadach i zaletach tego rozwiązania, po 5 miesiącach prowadzenia firmy. 

Do zobaczenia!

2 komentarze :

  1. Mnie właśnie bardziej interesowałby wady i zalety ... jak to wygląda w praktyce..

    OdpowiedzUsuń
  2. Planuję jeszcze przynajmniej 2 posty o AIP, właśnie wady i zalety oraz jak wygląda obieg dokumentacji w AIP, czyli umowy i faktury. Także wszystko będzie ;)

    OdpowiedzUsuń